Kto może transportować ponadgabaryty? - i trans

transport ponadgabarytowy

Mogą one obejmować obciążenie osi wysokość

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części d

Kto może transportować ponadgabaryty? - i trans transport ponadgabarytowy
rogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.


Pierwszym aspektem bezpieczeństwa jeśli chodzi o

Transport ponadgabarytowy wymaga bez wątpienia szczególnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. W związku z tym jest on regulowany przez liczne przepisy prawne i zawsze poprzedzony wydaniem specjalnych zezwoleń.
Pierwszym aspektem bezpieczeństwa, jeśli chodzi o transport ciężki, jest zabezpieczenie ładunku podczas transportu. Dlatego też naczepy zawsze wyposażone są w specjalistyczne elementy, które gwarantują, że ładunek nie zsunie się na drogę podczas jazdy. Drugim aspektem jest zaplanowanie trasy. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że droga nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru. Jeśli jej nośność jest zbyt mała, nie może zostać włączona do wyznaczonej trasy. Trzecim aspektem jest tak zwany pilotaż. Transport maszyn, czy innych ponadgabarytowych elementów wymaga często specjalnego zabezpieczenia.
Jeśli w każdym z tych aspektów zostaną zachowane najwyższe standardy bezpieczeństwa, transport doskonale spełni swoją rolę. Pozwoli dostarczyć ładunek, nie powodując przy tym żadnych strat,


Niełatwy transport ciężkich maszyn

Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładunki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.


W tym celu wyodrębnia się specjalną

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.



© 2019 http://i-trans.revolver.olsztyn.pl/